IN DE SPOTLIGHTS

Geluidstechnicus in Hilversum was ze, Sabine de Bruijn van Dat is de Vraag! Een topjob vond ze zelf. ‘Als vrouw tussen voornamelijk mannen stond ik mijn mannetje. Toch was het opeens genoeg. Het fysiek zware werk, soms wel zestien uur achter elkaar, brak me op. Het was tijd voor iets anders.’

Sabine verhuist in 2004 naar geboortegrond Nijmegen, belandt in de horeca en ontdekt iets opmerkelijks. ‘In het restaurant waar ik werkte bezorgde ik mensen een heel plezierige avond. Wat extra’s verkopen ging als vanzelf; een tweede fles wijn, een toetje, koffie met wat lekkers. Een royale fooi was geen uitzondering.’ Waarom de één makkelijker of beter verkoopt dan de ander is een vraag die haar intrigeert. Het sales gen in Sabine is wakker, ze wil er meer over weten. Haar ontdekkingstocht begint.

Vol overgave duikt Sabine het verkoop vak in. Callcentra van AbnAmro en Vendere worden haar leerscholen en dat bevalt goed. ‘Ik maakte het vooral leuk voor mezelf, dan heeft de klant het al gauw óók leuk. Scripts, verkooptrucs en pushtechnieken verafschuw ik, maar verkopen kon ik goed.’ Sabine ziet dan al dat het anders kan en ontwikkelt haar eigen visie.

Bij Vendere valt haar talent op, ze wordt trainer. ‘Mijn doel had ik steeds beter voor ogen. Onze samenleving verandert en oude verkoopmanieren zijn niet meer van deze tijd. Ik merkte dat ik vooral mijn eigen missie wilde volgen: Menselijk zakendoen.’ Het duurt tot 2013 dat Sabine Dat is de Vraag! opricht, kort na de jaaropleiding tot innovatief trainer aan de Academie voor Innovatief Trainen. ‘Dat was precies wat ik nodig had en hielp mij te geloven in mijn kijk op verkopen. Daar ging er een wereld voor mij open. Wij leerden door ervaring op te doen, te beleven. Deze ervaringsgerichtheid kenmerken ook mijn trainingen. Als je iets zelf ervaart neem je het beter op en kan er echt iets veranderen bij jezelf. Dat vind ik zo waardevol.’ De opleiding leert haar ook grote groepen op samenwerking en communicatie in beweging te krijgen.

Met haar trainingen draagt Sabine uit dat ‘Menselijk zakendoen’ vooral leuk is. ‘Niemand heeft gezegd dat het niet leuk mag zijn. Beleef plezier, het maakt je een blijer mens.’ In haar trainingen ontdekken én ervaren ondernemers welke manier van jezelf vermarkten past en hoe dit te integreren in dagelijkse werkzaamheden. ‘Het is heerlijk om met de juiste aanpak enthousiaste klanten aan te trekken en prettig te ondernemen.’

De bekende sales term always be closing (abc) wordt met Sabine’s visie always be connecting. ‘Als je écht contact maakt, kun je op zoek gaan naar de klantbehoefte en bijbehorende uitdagingen. ‘Stop selling en start listening’ is haar motto, het ‘closen’ is dan een logisch vervolg.

Haar wens is naam maken met Dat is de vraag! en bij grote verandertrajecten binnen zorgorganisaties en bedrijven de innovatieve trainer te mogen zijn.

Wat betekent Open Coffee Arnhem voor jou?
OCArnhem betekent ongedwongen contact maken in een ongedwongen sfeer. Het is een prettig, open en laagdrempelig netwerk met veel verschillende en enthousiaste mensen. De speeddate is een mooie manier van netwerken. Ik voel me altijd heel welkom.

Wil je meer weten over Sabine? Spreek haar aan tijdens Open Coffee of neem een kijkje op haar website

©Petra Steffens

Drie redenen om naar Open Coffee Arnhem te komen

Plus een aantal voorbeelden van activiteiten die het nóg leuker te maken.

R

Gezellig

En je mag het nog werken noemen óók.

R

Gratis

Je betaalt alleen je eigen drankje(s).

R

Laagdrempelig

Geen inschrijving of lidmaatschap.

Zakelijke speeddate

Vraag en Aanbod Corner

Of volg ons op social media